Topman Lei Jun van de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi wil niet steeds met Steve Jobs vergeleken worden.
“Mr. Jobs was een fantastische man, hij deed briljante dingen en veranderde de wereld. Hij was een grote inspiratiebron voor Xiaomi. maar om ons met elkaar te vergelijken, is volstrekt ongepast.”
Topman Lei Jun van de Chinese smartphonemaker Xiaomi luchtte deze week zijn hart via een blog, waarin hij ingaat op de media-aandacht voor Xiaomi. Hij wil niets meer weten van vergelijkingen met met Apple of Samsung. En ziet zichzelf dus helemaal niet als de Chinese Steve Jobs.
Ter opfrissing over Xiaomi en diens topman Lei Jun: zie dit artikel van Z24’s Herwin Thole. Dat draagt de titel ‘Deze Chinees denkt dat hij Steve Jobs is’ en daar was op het moment van schrijven ook enige aanleiding voor.
Lei Jun, Xiaomi en Steve Jobs
Lei Jun liet zich in 1987 naar eigen zeggen inspireren door een boek over Steve Jobs en besloot toen ondernemer te worden. En in presentaties van Xiaomi koos Lei er de afgelopen jaren bewust voor om op te treden in een outfit met sneakers, jeans en een zwarte trui. Alleen de voor Jobs karakteristieke bril ontbrak.
Xiaomi is in China ook in korte tijd hard gegroeid, in eerste instantie door goedkope imitaties van Apple’s iPhone te maken. In 2012 verkocht het concern zeven miljoen smartphones, dat leverde een omzet van 2 miljard dollar op. Lei Jun denkt die aantallen dit jaar te kunnen verdubbelen.
Investeerders hebben vertrouwen in Lei Jun en zijn firma. Tot nu toe met recht: geen enkel ander Chinees bedrijf behaalde sneller 1 miljard dollar omzet dan Xiaomi. Zelfs niet internetwinkel Amazon, dat er vijf jaar over deed.
Lei is dus zonder meer een zeer succesvolle ondernemer. Daarbij lijkt hij nu te beseffen dat als Xiaomi echt een groot merk wil worden, hij ook als topman een onafhankelijke reputatie moet opbouwen.